۱۳۹۲ اسفند ۱۷, شنبه

کتاب

بدون تردید اینجا خیلی خیلی بیشتر از ایران کتاب خونده می شه. کتابفروشی ها شلوغ هستن و صف مردمی که منتظر پرداخت پول کتابهاشون هستن از صف مشتری های فری کثیف طولانی تره. راستش اینجا فقط در کتابفروشی همچین صفی دیدم.

فضای کتابفروشی ها با ایران کمی تفاوت داره. شما اجازه دارین که هر کتابی رو که دوست دارین از توی قفسه برداشته و یک جایی بشینید و به خوندن مشغول بشید. می تونید ساعتها کتابی رو بخونید. در فضای داخل کتابفروشی یک کافه استارباکس هم هست که می تونین کتابی رو که پولش رو ندادین به کافه ببرین و اونجا به خوندن مشغول بشید. در نهایت اگر قصد بیرون بردن کتاب رو دارین باید پولش رو بدین. در طول هفته قبل دوتا کتاب خریدم. روی هم ۱۰۰ دلار شده بود. روز اول یک کارت اشتراک هم بهم دادن. امروز که رفتم خرید کنم ۵ دلار تخفیف گرفتم. یکساعتی رو به مرور کتابی گذروندم (تقریبا خوندمش) و گذاشتم سر جاش. بعد کتاب دیگه ای رو خریدم. کتابفروشی ها در بزرگترین و گرانترین محلات و مراکز خرید شعبه دارن. فکر می کنم یکی از هزینه ها هفتگی کانادایی ها (مهاجر ها خیلی کمتر کتاب می خونن) خرید کتاب باشه.



توی مترو، اتوبوس، کافه ها و ... مردم کتاب به دست هستند. ای بوک ریدر (ebook-reader) هم که به وضعی مرسومه و در دست خیلی ها مدلهای آمازون یا دیگر مدلها رو می شه دید.

فوق العاده وسیله با ارزشیه. حس خیلی خیلی خوبی می ده. جلف بازی های آی پد رو هم نداره و نمی شه باهاش عمر رو به فیسبوک گردی گذروند. همون اوایل یکی خریدم. تقریبا ارزونترین مدل رو گرفتم. روزهای اول برام سخت بود ولی کم کم دستم اومد چطوری کار می کنه. بدون شک یکی از بهترین گجتهای الکترونیکه که تا به حال داشتم.

امروز برای اولین بار از وقتی که پام به کانادا رسیده با یکی از دوستان به قلیونی رفتیم. یک قلیون با طعم پرتقال زدیم. ولی قلیون فرحزاد کجا و این کجا. قلیونهاشون کوچیک و غیر حرفه ایه. از اون ذغالهای سینه کفتری کافه های تهران خبری نیست. این کاره نیستن.



در حالی که توی تورنتو همه چیز از همه جای دنیا جمع شده. مثل قلیونی و کبابی ها، کیفیت سرویسی که اینجا ارائه می شه خیلی استاندارد شده و تقریبا اون تفاوت فرهنگها در ارائه سرویس به مشتری وجود نداره. غذا های چینی و ژاپنی شون همونطور سرو می شه که استیک ...

۳ نظر:

  1. امیر جون برای کباب و قلیون باید بیای لوس انجلس. شاید این حرف عجیب باشه ولی من بهترین کوبیده ها و برگهامو اینجا خوردم. اکثرا از کبابی هایی که قدیم تو ایران بودن. مثلا نرسس ونک اینجاست که قدیما ونک بود مغازش و الان اینجاست و کباباش حرف نداره. اما مزه یه چیزه مکان یه چیز دیگه. مزه ممکنه بهتر هم باشه ولی خب مثلا حس قلیون کشیدن تو درکه با اینجا خیلی فرق داره.

    پاسخحذف
  2. پیشنهاد میکنم اینا رو بگیری و بخونی: http://www.amazon.com/Antifragile-Things-That-Gain-Disorder/dp/0812979680/ref=la_B000APVZ7W_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1394411444&sr=1-2 http://www.amazon.com/Thinking-Fast-Slow-Daniel-Kahneman/dp/0374533555

    پاسخحذف
  3. می رم درکه ... جاتو خالی می کنم. اون کتاب رو هم فردا می گیرم. چاکریم به وضعی.

    پاسخحذف